Wat zou het mooi zijn als zorg met oog voor de patiënt dichtbij en toegankelijk is, met korte wachttijden en de beste zorgverleners die passen bij de zorgvraag van de patiënt. De optometrist zou hierbij de rol innemen van volwaardig en zelfstandig eerstelijnszorgverlener voor de laag complexe, hoog volume en chronische zorgvragen. Maar zo werkt het met de coronalessen in het achterhoofd helaas nog steeds niet. Het zorgstelsel loopt vast, wachttijden worden niet minder en treeknormen worden in sommige regio’s fors overschreden. Hierdoor staat de betaalbaarheid en toegankelijkheid onder druk en juist in tijden waarin samenwerking gevraagd wordt, denken zorginstellingen nog in oude structuren. Het creëren van samenwerking vraagt om nieuwe baanbrekende transmurale zorgpaden en andere vormen van financiering. Vanwege de onzekerheid voor het nieuwe, vraagt het ook lef, reflectie en verbindend vermogen van alle belanghebbenden.
Samen met andere zorgverleners heeft OogZorgPraktijken Nederland een vernieuwende en innovatieve wijze van OogZorg opgetuigd en werken wij continu aan verbetering.
Tijdens deze lezing nemen wij u als optometrist en/of ondernemer aan de hand van het veranderkundig model van Guido Vermeeren mee op reis. Een reis die OogZorgPraktijken Nederland op 31 december 2016 gestart is. Wat zijn de achterliggende uitgangspunten, waarden en principes die gemaakt hebben dat in Ede en Arnhem de deelnemers samen inmiddels meer dan 12.000 patiënten geholpen hebben? We lichten toe hoe de eerste en tweedelijns professionals samen met optometristen en ondernemers binnen het netwerk leren om het morgen nog weer een beetje beter te doen. Daarnaast geven we antwoord op een aantal vragen. Hoe bouw je als optometrist nu en in de toekomst als volwaardig en zelfstandig professional in het oogheelkundig landschap aan je eigen professionaliteit en bijbehorende legitimiteit? Welke kansen en risico’s zijn er voor de beroepsgroep in dit veranderend landschap? Wat zijn belangrijke uitgangspunten waar je als ondernemer rekening mee moet houden bij het optuigen van een transmurale samenwerking?
Alleen ga je sneller, samen kom je verder!
Sander Wigchert, MSc
De zoektocht in mijzelf en mijn carrière heeft ertoe geleid dat ik uiteindelijk het zijn van optometrist in 2006 al heb losgelaten. Met passie en aandacht voor de mens probeer ik vanuit mijn zijn impact te maken op de gezondheid en het werkgeluk van patiënten en de collega’s waar ik mee samenwerk. De afgelopen jaren heb ik diverse rollen functies vervuld in de zorg, van private aanbieder tot het ziekenhuis, het medisch specialistisch bedrijf en momenteel als directeur van een middelgrote instelling voor geestelijke gezondheidszorg. Deze kennis zet ik momenteel als één van de bestuurders van OogZorgPraktijken Nederland in om een bijdrage te leveren aan de zelfstandige positie en bijbehorende legitimiteit van de optometrist als volwaardig zorgprofessional.
Gerben Sinke, BOptom
Gerben is in 1994 als één van de eerste hbo-optometristen in Utrecht afgestudeerd. In het jaar 2000 is hij, samen met zijn vrouw, een optiekbedrijf gestart in Duiven, met later een tweede vestiging in Apeldoorn. Tijdens zijn hele carrière heeft hij het optometrie vak naast zijn ondernemerschap met veel passie en overtuiging uitgevoerd en is sinds 2016 aangesloten bij OogzorgPraktijken Nederland. Hij beschouwt optometrie als een unique selling point binnen zijn optiekonderneming. Sinds november 2021 is Gerben bestuurslid van de NUVO, waar hij zich onder andere inzet om collega optiekondernemers bewust te maken van de wettelijke eisen en voorwaarden die gesteld worden wanneer zij optometrie in hun onderneming leveren.