Radioloog, zorgondernemer en auteur van ‘U heeft nog 25 jaar’ Loek Winter vertelt over de belangrijke trends én de essentiële vragen die spelen in de vroegdiagnostiek. Jaarlijks laten miljoenen mensen zich screenen. Dankzij vroegdiagnostiek worden in een vroeger stadium ziekten ontdekt, of het risico erop. En hoe eerder een behandelbare ziekte wordt ontdekt, hoe groter de kans op herstel. Toch? Vroegdiagnostiek lijkt dus een no-brainer, maar zo simpel is het niet. Zo hebben de bevolkingsonderzoeken naar kanker feitelijk weinig meerwaarde: zeer veel gezonde mensen worden gescreend, terwijl maar een heel kleine groep mensen er gezondheidsvoordeel van heeft. Hoe zit dat bij screenen van de ogen? Een must-listen voor de optometrist die kritisch is in zijn eigen handelen!
Prof. dr. Loek Winter, MHA radioloog en zorgondernemer
In 1995 startte Loek Winter DC Klinieken, dat nu 15 diagnostische centra heeft, een omzet van circa € 80 miljoen en 500 medewerkers. In 2012 kocht hij DeSeizoenen, een centrum voor kind- en jeugdzorg. Hij is eigenaar van Thomashuizen, een instelling voor gehandicaptenzorg met 118 locaties, en in Herbergier 50 kleinschalige dementiecentra, waarvan een aantal in Noorwegen, Duitsland en België. Begin 2015 verwierf hij in samenwerking met Cardiologie Centra Nederland het ziekenhuis Sionsberg in Dokkum onder de merknaam DC Klinieken. Vanaf 2008 was hij eigenaar en CEO van MC Groep, een particuliere organisatie van algemene ziekenhuizen. Helaas is MC Groep op 25 oktober 2018 failliet verklaard.
Loek Winter is zorgondernemer. Van 2011 tot 2014 was hij docent Zorgondernemerschap aan Universiteit Nyenrode. Loek is een veelgevraagd spreker met meer dan 250 presentaties en hij recenseerde en/of publiceerde meer dan 50 publicaties. Voordat hij particuliere gezondheidszorgbedrijven oprichtte, werkte hij als radioloog, waarin hij ook promoveerde op ‘Thoraxradiologie, een kosten-batenanalyse’.