De optometrist staat voor goede zorg voor ogen. Dat is duidelijk. Dit doen we in een dynamische maatschappij waar beleving, individualiteit en keuzevrijheid steeds vaker centraal staan.
De mogelijkheid tot meer keuzevrijheid wordt versterkt doordat het zorgaanbod de laatste jaren steeds meer via marktwerking wordt geregeld. We betalen meer zelf voor onze zorg, maar verwachten daardoor wel zelf te kunnen kiezen waar we onze zorg afnemen.
Deze ontwikkelingen leiden tot veranderingen in de oogzorgvraag. De vraag naar betaalde preventieve dienstverlening binnen de eerstelijns wordt namelijk steeds groter. Sommige klanten hebben sterke behoefte aan preventieve zorg gecombineerd met een optimale beleving (geen wachttijden, persoonlijke benadering en gerichte doorverwijzing).
Tijdens deze presentatie neem ik u mee in de wereld van betaalde optometrie. Waarbij probleemoplossend vermogen, kwaliteit en waardetoevoeging centraal staan. Keuzes durven maken en ambassadeurschap maken van de optometrist een (preventieve) zorgverlener die klanten kan binden en levenslange kijkoplossingen aan kan bieden binnen de eerstelijn.
In 2002 behaalde Merel Kanters haar diploma opticien aan het ROC Zadkine college in Rotterdam. Opvolgend in 2007 studeerde zij af aan de Hogeschool Utrecht als Optometrist. Tijdens en na haar studie is Merel ruim tien jaar werkzaam geweest in de optiek als opticien, contactlensspecialist en optometrist. Daarnaast heeft Merel drie jaar lesgegeven aan de Hogeschool Utrecht als docent optiek en contactlenzen. Van 2012 tot 2018 is Merel actief geweest als Professional Affairs Manager Benelux bij Alcon vision care. Vanuit deze rol heeft zij onder andere advies en training gegeven aan specialisten binnen de contactlenzen branche. Vanaf juli 2018 combineert Merel haar werkzaamheden als optometrist bij Van Der Leeuw Optiek in Delft met het geven van advies en trainingen.