Jennifer Meerding, MSc optometrist

Motiverende gesprekstechnieken: hoe motiveer ik mijn cliënt de instructie op te volgen? 

Hoe motiveer ik mijn cliënten om veilig, verantwoord, comfortabel, probleemloos en hygiënisch contactlenzen te dragen? Dit zijn begrippen die allemaal te maken hebben met compliance. Altijd handen wassen, tijdig vervangen, dagelijks desinfecteren, vloeistof verversen en niet bijvullen, vallen ook onder compliance.
Uit eerder onderzoek blijkt dat er over het algemeen maar laag wordt gescoord op contactlens compliance en dat factoren zoals het niet inzien van potentiële risico’s, geld besparen en het ‘door de lenzen heen zijn’ een rol spelen.
 
Maar, hoe zorg je er nu voor dat de gegeven instructies worden opgevolgd door de cliënt en dat je je cliënt daar ook voor kunt motiveren? Tijdens deze presentatie wordt er dieper ingegaan op hoe motivatie ontstaat en hoe je dit kunt verhogen in de dagelijkse praktijk. Dit wordt gedaan door componenten van diverse theorieën uit de sociale psychologie toe te lichten, die zich richten op het verklaren en veranderen van gedrag. Ook zal er aandacht worden besteed aan hoe informatie verwerkt wordt en komt er een aantal technieken voor gedragsverandering aan bod die de volgende dag direct toepasbaar zijn in de praktijk.

CV

Jennifer Meerding, MSc optometrist
Jennifer studeerde in 2015 af aan de opleiding Optometrie aan de Hogeschool Utrecht en heeft in zowel de eerste- als tweedelijns oogzorg gewerkt. Daarna heeft ze in 2019 de master Health Education and Promotion (Maastricht University) behaald en is zij gespecialiseerd op het gebied van gezondheidsbevordering en gedragsverandering om mensen aan een gezondere levensstijl te helpen. Sinds 2019 combineert Jennifer haar twee functies met elkaar bij Optiek Verkerk waarbij ze dagelijks haar passie uitoefent op het gebied van contactlenzen, myopie management en optometrie en daarnaast regelmatig gezondheidseducatie geeft op het gebied van preventie en promotie binnen de oogzorg.